לסייע לעולם, ובדרך להיות מליונר

By | 21/11/2013

כחלק מהרצון של בתי הספר בארצות הברית לחנך לחשיבה סביבתית וסיוע למדינות עניות, בתי הספר מכניסים פחים למחזור בגדים. מאחרי העמותה Planet Aid עומד גוף ששם לו למטרה לסייע למדינות העולם השלישי, ובדרך לתרום למוסדות החינוך במדינה. אלא שמאחרי החזות היפה והירוקה הזו ישנם שכבות על שבי שכבות של עשיה מפוקפקת שנמצאת בפער עצום בין מה שקורה בפועל לבין התדמית האקולוגית האלטרואיסטית אותו הגוף מנסה להציג.

הפחים לאיסוף בגדים מפוזרים בצורה רחבה במקומות רבים ברחבי ארצות הברית: לייד כנסיות, חנויות ותחנות דלק. אחד המקומות המועדפים להצבת הפחים הינם בתי ספר. הסיבה אינה רק כדי לחנך את הצעירים, אלא גם כדי לקבל דריסת רגל בעולמם של התלמידים ולסייע לו לגייס מתנדבים. לשם כך הארגון הקים מערכת מידע לטובת מורים, מערכת שנועדה לסיע למורים במערכות חינוך, ובכך לחשוף בפניהם את הארגון. בדיקה הראתה שהתכנים שמופיעים באתר של Planet Aid הינם תכנים שהועתקו מאתרים אחרים ולא תכנים שייכים לאתר. אבל על זה עוד ניתן היה לסלוח.

הבעלים של הארגון הינו אמדי פיטרסון ששולט היחידי בארגון ובעוד מעל עשרה ארגונים נוספים באותו התחום. הרווחים אותם גרף בזכות הפעילות ‘שלא למטרות רווח’ עומדת על 860 מליון דולר. אמדי פיטרסון מבוקש במספר מדינות על מעשי הונאה ותרמית ולכן כרגע הוא כנראה מסתתר במתחם בזימבבואה. משם הוא חולש על רשת העסקים הבין לאומית, מקים מתחמים נוספים ברחבי העולם ומנהל מספר רב של גופים ‘פילנטרופים’ שגורפים לו רווחים. מכיוון שהארגון נועד לסייע למדינות העולם השלישי, הוא תורם את הרווחים לגופים שונים באפריקה. הבעיה היא שבדיקה פשוטה הראתה שלכל הגופים באפריקה שאליהם הועבר הכסף ישנה כתובת משותפת, ובאופן לא מפתיע, הינם ארגונים ששיכים לאותו הגוף בדיוק. כלומר כל הכספים הנאספים ותורמים וממחזור הבגדים נשארים בידי הבעלים של הארגון.

אתר שמוקדש כולו לתיעוד מה שהארגון הזה עושה בפועל מנצא כאן.

כל זה היה אולי מעניין אלא שעד כה הוא לא היה קשור למטרת האתר. הסיבה שכתבנו עליו כאן הוא שמלבד קומץ מצומצם של אנשים בראש הארגון שהתאשרו ממנו, הוב העובדים הינם מתנדבים שעוברים אותם תהליכים ומניפולציות המשמשות בכתות אחרות: המתנדבים נדרשים לתרום מכספם לארגון ועבדים עד תשישות בגיוס תרומות. אם כתות דתיות מנצלות אנשים בכך שרותמים אותם למען כוח עליון שיציל את העולם, מה יותר טוב מאשר לעבוד למען מטרה נעלה כגון להילחם ברעב במדינות העולם השלישי.


כתיבת תגובה