לב טהור

By | 28/01/2014
תקנון לב טהור

תקנון לב טהור כפי שפורסם באתר המרכז הישראלי לכתות

“ילדים שגדלו בתמימות לא מצליחים להבין את האכזריות של השירות הסוציאלי”. כותרת זו הלקוחה מהאתר של “לב טהור”. מיותר לפרט על הכת, שכן ניתן לקרוא כתבות נרחבות כאן, כאן ואפילו כאן. אלא שלאלו שהאנושות שללה מהם את כוח הרצון ללחוץ על הקישור, נפרוש תקציר.

הכת “לב טהור” נוסדה בידי חוזר בתשובה בשם ארז אלברנס. ארז גדל בבית אנטי דתי. תחילת ההתקרבות שלו לדת היתה בערך בגיל שלוש עשרה והתחזקה עם השנים למרות התנגדות תקיפה של הוריו. כפשרה נשלח ללמוד אצל רב דב ביגון,  אלא שמהר מאד החליט שהוא לא רוצה להיום עם “דתיים מתחסדים” ובגיל חמש עשרה וחל במסע אל העולם החרדי דרך ישיבות בבני ברק, ירושלים וצפת. הוא לימד בבית ספר של חסידות חב”ד, שייך את עצמו לחסידות ברסלב ובהמשך התקרב לתולדות אהרן ולסאטמר.

בגיל 17 הוא התחתן בשידוך עם מלכה אזולאי ובדרכו להיות אדמור בעצמו שינה את שמו הציוני, את הצורה בה נכתב שם משפחתו מאלברנס להלבראנץ, סיגל הגיה ידישאית ואפילו התחיל להשתמש ביידיש כשפת הדיבור.

בצפת ניהל את ישיבת המתיבתא של ברסלב ובין השאר קיבל חסות מהרב אליעזר שלמה שיק שעומד בראש אחת הקהילות המבודדות והקיצוניות ביותר של החסידות. באמצע שנות ה-80 עברו בני הזוג ושלושת ילדיהם לירושליםושם התחיל לרכז סביבו קבוצה קטנה של צעירים שניתק מביתם שחלקם מלווים אותו עד היום.

בשנת 1990 היגר עם הקהילה לארצות הברית, אולי מחשש ממלחמת המפרץ אולי כדי להרחיק את הקהילה מהשפעות המשפחה ואולי בגלל חקירה ביטחונית על שיתוף פעולה עם גורמים איסלמיים. בכל מקרה, לצורך ההגירה הוא סיפק לתלמידים דרכונים מזוייפים, וברח בלי שמשפחות הבחורים ידעו על כך. בארה”ב התקבל בפשקווילים בוטים מהקהילה החרדית שגינו אותו והציגו עדויות שונות על מעשיו. בשנת 1994 נעצר הלברנץ על ידי האף.בי.איי כחשוד בחטיפת הילד שי פימה בן ה-13 ובשנת 1999 קיבל צו גירוש לישראל, ומצא מקלט בקנדה בעיירה סנט אגט במחוז קוויבק, שם הוא שוהה עד היום. מלבד הקהילה בקנדה, הוא ממשיך להשפיע על חסידים ברחבי העולם ובארץ, וממשיך לגייס מאמינים בדרכים שונות.

המעוניינים לקרוא על מעשי הזוועה, האלימות והסדיזם יפנו לשפע המקורות האחרים, התיאורים ארוכים ונוראים מכדי שאפרט. ניתן למנות בכתבה את כל אמצעי השליטה הקלאסיים של כתות: שינוי שמות ולבוש החברים, הלשנות והשגחה תמידית, תזונה חסירה, מיעוט שינה ואיומים אפוקליפטיים. כולל האדרה של מנהיג הכת עד דרגת אלוהות. הרחקה של ילדים ובני זוג אחד מהשני ועוד כמה שהפוסט מתקשה לסבול.

פרסום שמופיע באתר לנפגעי כתות, מציג תקנון כל כך גלוי ומעוות, עד שאני מתקשה להאמין שהוא אכן אותנטי: “כאשר נכנס הגבאי לשאול מה פשר שרבינו משקר.. פתח פיו וביאר סוד קשרי… דצדיקי מצוה לשקר”. אבל אם כן, הנה רשימת ציטוטים מקוצרים נבחרים:

  •  “כל אחד מקבל על עצמו וזרעו עד סוף כל הדורות להיות מושפל תחת רגליו הטהורים של האדמור”.
  • “כל אחד מזומן בכל עת לרדוף לעשות רצונו.. בכל קצות תבל.. וישליך כל הצטרכותיו כולל אכילה שינה… עד שיפיק זממו של האדמור”
  • “חובה כל אחד אם רואה בחור… לפתותו בכל אומץ שישאר כאן ועצה ראשונה לעשות פרוד בינו ובין אביו ואימו”
  • “קבלת מלקות, עינוי ברעב וחוסר לחם… הוא סוד סור מרע”
  • “צריך כל אחד להבין כי אשה הוא דבר מתועב מאד, וצריך להרחיקה ולענותה ככל האפשר… כזאת יוסיף להענותה והמרבה הרי זה משובח, וכן להכות אותה אם היא מהרהרת אחרי רבינו”
  • “האדמור הוא כח יחיד מזווג, ואפילו להציע לפני רבינו חוצפה גדולה וחייב מלקות”.
  • “בניהם ובנותיהם זכות לכבד ולרבץ ולהוריק אשפתות ולכבס ולרחוץ בבית רבינו”.
  • “דרך רבינו לצוות לנתק השידוכין ולגרש ולישא אחרת, וטעמו רואה בשמים”.
  • “צריך כל חבר לקבל על עצמו בשבועה שלא לגלות לאף אחד מה שנעשה בהחברה”

השאלה המרכזית שמעסיקה אותי היא לא מה גורם לחברי הכת להצטרף מרצונם לגהנום שכזה. התהליך ההדרגתי בו אנשים נשאבים, המניפולציות והשיטות המתוארות מוכרות מאינספור כתות אחרות. השאלה המרכזית אליה אין לי מענה הוא מה גורם לאדם להגיע לתפיסת מציאות כה מעוותת.

 עדכון: הרשויות בקנדה הורו להוציא ארבעה עשר ילדים מתוך הכת ולהעביר למשפחות אומנה בקהילה החרדית הוותיקה בקנדה. הפסיקה התקבלה על במך עדויות על אלימות כלפי ילדים, העברת ילדים ממשפחה למשפחה ונישואים בגיל 14.

התמונה הראשית נלקחה מאתר קוקר, מהכתבה על הכת

כתיבת תגובה