חוזרים לשורשים היהודיים של ישו

By | 05/02/2014

התודעה האנושית מסוגלת להכיל סתירות פנימיות רק כל עוד כושר השכנוע העצמי גדול מהקונפליקט, למשל כשיש דברים חשובים מעקרונות או שהורים ספקו מספיק תירוצים שנשמעו משכנעים. אבל כשהדיסאוננס הפנימי מתגבר, הקווים נחצים. ניתן לראות את התופעה כשהמודרנה התנגשה עם הדת, והסתירה הזו גרמה ליהודים מאמינים להניח בצד פסוקים מפורשים כדי לישר את האמונה עם רוח המודרנה. תנועה מרתקת עליה נחשפתי מציגה תזוזה בכיון השני, נוצרים שכדי לגשר על הפער בין דבר האל בברית הישנה לבין אורח החיים הנוצרי, חוזרים לקיים את הצווי הכתוב. מדובר בתנועה שנושאת את התואר הכללי “שורשים יהודיים” המאגדת תתי זרמים רבים שעדיין בשלבי התהוות והתגבשות.

סימנים ראשונים נראו אם הקמת “כנסית האל” או בשמה המוכר – “כנסיית היום השביעי” Church of God  – Seventh-Day שמלבד שהמשיכה את קו המחשבה של בני ישראל הבריטים, רק הארה”בים, גם טענו שהשילוש הקדוש אינו אלא פגאניות ולכן העבירה את היום המקודש חזרה ליום השבת כפי שמופיע בתורה. משם צמחה תנועה שהמשיכה קדימה שנקראה תנועת “השם הקדוש” שחזרה להגות את השמות של האל והמשיח כפי שמופיעים במקור, ובעיקר להסיר מיהושע את התוספת הפגאנית. משם כדור השלג רק המשיך והתפצל וליצר תתי קבוצות וניסיונות אינסופיים להגדרה עצמית תחת התואר הכללי “שורשים יהודיים”.

Hebrew Roots - שורשים יהודיים

Hebrew Roots – שורשים יהודיים

מסגרת העקרונות של תנועת השורשים היהודיים הינה:

  • גם הברית החדשה וגם הישנה מקודשים, אלא שהישנה עולה על החדשה.
  • בהתאם לדוקטרינה הנוצרית, הישועה תגיע מאמונה במשיח יהושע, אבל ישנה ציפיה לביצוע המצוות המעשיות כפי שכתובות בברית הישנה והאדם יתוגמל בהתאם למאמץ.
  • התורה שבעל פה המסורה ליהודים אינה מסמך מחייב, אלא הנחנה רוחנית שמומלץ ללמוד כדי לקבל הבנה מעמיקה ברצון האל.
  • הציווי בתורה נועד גם ליהודים וגם לאילו שאינם.
  • יש דגש בלימוד הכתבים בשפת המקור – כלומר עברית.

מתוך עקרונות אילו התחילה להווצר קשת עניפה של קבוצות שכל אחת מושכת את הדברים כפי הבנתה, מנוצרים שרק הסירו את הצלבים ועד תמונות שיראו תמוהות. כיום ניתן לראות קהילות של אנשים הלומדים בעברית, כולם לובשים ציצית ומגדלים פאות, חלקם בעלי זקנים, משתמשים בתפילות מהסידור, נמנעים מחזיר ועופות לא כשרים, אבל אף אחד אינו יהודי ולא מעוניין להיות.

תמונות אילו נובעות מכך שכמעט בלתי אפשרי להפיק מהתורה כפי שהיא הוראות הלכה למעשה. למשל מצוות תפילין שכתובה במפורש, אבל לא מתואר מה הם התפילין. לכן חלק מחברי ה”שורשים היהודיים” פונים למקורות יהודיים ומאמצים את הפרשנות היהודית לשמירת המצוות. ומכאן הציצית המוכרת לנו, המזוזות והתפילין שהם מניחים על מצחם.

https://www.youtube.com/watch?v=Ddq-A6s0eaw

מעבר לזה, המחסור במקורות מסודרים שישנו לתנועה חדשה, בעיקר כשלפניו ישנו היצע עשיר של מקורות יהודיים באנגלית, גורם לרבים ללמוד את פרשת השבוע מאתרי יהדות דוברי אנגלית או להצטרף לשיעורי הדף היומי באנגלית. מכאן ישנו כבר ערבוב מעניין בו ישנם שמאמצים חגים שוודאי אינם מהתורה כמו את חג החנוכה. היו כבר שכינו את טובי התלמידים שלהם כ”תלמידי חכמים”, בהגייה הישיבתית של המילה.

מכיוון ששאלת הגבולות תמיד על הפרק, יש לציין שהיו כאילו שלקחו את הדברים בעודף רצינות ואף התגיירו, אלא שהתנועה דוגלת בהיותו של יהושע המשיח. נראה שכמו שהמשיח שלהם מרחיק אותם מהיהדות כפי שרובינו מכירים אותה, אותו המשיח גם מרחיק אותם ממקורם הנוצרי, כפי שתלמידיו של ישו מכירים את הנצרות.

https://www.youtube.com/watch?v=gEBNpM8AUWM

אז למי שנהיה משעמם, נמצאה סיבה נוספת לעשות בלאגן.

התמונות נלקחו מכאן, ומכאן.

כתיבת תגובה