ריפוי באמונה

By | 07/02/2014

“ומהם שם האלהים בקהל ראשונה לשליחים ושנית לנביאים ושלישית למלמדים ויתן גבורות אף־מתנות הרפאות ותמיכות והנהגות ומיני לשנות׃ הכלם שליחים אם־כלם נביאים או כלם מלמדים הכלם עשי גבורות׃ הלכלם מתנות רפאות הכלם מדברים בלשנות הכלם מבארי לשנות׃ ואתם השתדלו להשיג המתנות הטובות ביותר ואני הנני מורה אתכם דרך נעלה על־כלנה׃”

מרפאת בכוח האמונה מהפיליפינים

 מרפאת בכוח האמונה מהפיליפינים שמקרה כאן

פסקה זו המופיעה באיגרת אל הקורנתיים בברית החדשה מסבירה שבין המתנות שנתן האל ישנה את מתנת השפות – הדיבור בלשונות, עליה כתבתי בעבר, אבל מתנה חשובה בהרבה היא מתנת הרפואה שניתנה בידי האל לשליחי האל ולעושי דברו. תפיסה זו הינה קשורה באופן ישיר לכך שכל המחלות הינם עונש ותוצאה של חוסר אמונה.

לא ניתן להווכח עם הקשר הישיר בין אמונה \ אופטומיות לבין בריאות, נראה שהוכח שלאמונה יש כוח לחזק את האדם, להענית תקווה, משמעות וכוחות להמשיך להילחם. סביר להניח שכל הדתות נעזרות באל להחלים ומתפללות עם החולה ולרפואת החולה משתמשות בקמאות ובחפצים קדושים, בברכות ובטקסים. הבעיה היא כשמשאירים את כל המלחמה במחלות לתחום אמונה.

ריפוי ברפואה בלבד נמצא בשימוש במספר קבוצות דתיות קיצוניות, כמו כנסית “ההולכים בדרכי ישו”The Followers of Christ שנוסדה בשנת 1890 המאמינה בפרשנות מללולית של כתבי הקודש. בניגוד לאילו שהפרשנות החזירה אותם למקורות היהודיים, כנסיה זו הבינה שמכיוון שהמחלה נובעת מחוסר אמונה, והרפואה נתנה למאמינים, יהיה זה מפגן של חוסר אמונה ללכת לרופאים. מתוך כך החברים בכנסיה זו ובדומים לה מסרבים לקבל טיפול רפואי גם כשהם או ילדיהם גוססים להם מול העיניים.

חברי אותה הקהילה מתרכזים באידהו בגלל שבניגוד לרוב המדינות, שם לא התקבלו חוקים המחייבם לקחת את הילדים לטיפול רפואי, כך שגם אם אפשרת לבן שלך למות ביסורים ממחלה זניחה, רק בגלל שאתה מאמין שדי בזה שאתה מאמין, לא עשית דבר לא חוקי. הטענה המרכזית של אותם המאמינים היא שלהכריח אדם לקבל טיפול רפואי היא פגיעה בחופש הדתי של האדם, ולכן מנוגדת לחוקה.

מתוך אותו חופש חוקתי, ניתן לראות כיצד אחוז תמותת הילדים באותו האיזור גבוהה בצורה משמעותית מכל מקום אחר בעולם המערבי. מקרים רבים בהם הילד נבדק לאחר מותו התברר שהוא סבל מבעיה שניתן היה להתגבר עליה בקלות בעזרת טיפול תרופתי שרוב העולם אפילו לא נותן עליו את הדעת, אלא שהחולה מעולם לא ראה רופא.

אותה הכנסיה הינה דוגמה אחת מתופעה החוזרת בתרבויות רבות כמו התמונה של מרפאת בכוח האמונה מהפיליפינים ואנשים שמסתפקים בברכת רב במקום לקבל חוות דעת רפואית. בינתים, עד שהחוק ישתנה, ועד שהאנושות תמצא מעט שפיות, ניתן רק להתפלל.

כתיבת תגובה