חוסה מוחיקה – הנשיא העני העשיר בעולם

By | 11/04/2015

כשהוא מתגורר בביקתה ללא מים זורמים מחוץ לעיר, ובבעלותו רכב בן מעל שלושים שנה וכלבה בעלת שלוש רגליים, נשיא אורגוואי חוסה מוחיקה עונה לאילו למכנים אותו ‘הנשיא העני בעולם’: “עני הוא מי שחושב אותי לעני. אני בכלל לא עני, אני מסתפק במועט. עני הוא מי שצריך יותר מידי, כי מי שצריך יותר ממה שיש לו לעולם לא מגיע לרוויה. אני חי עם המעט שאני צריך ולא נקשר לדברים חומריים. לחיות בצניעות זו גישה לחיים וודאי לא עוני. אנשים מבזבזים חצי מחייהם בפקקים בעיר וברדיפה אחרי גאדגטים, אני מעדיף להישאר חופשי”.

מילים אילו היו יכולים להישמע יומרניים מאדם אחר, אבל כל קליפות הציניות נושרות כששומעים שכנשיא, כל רכושו הוא אותה הבקתה והרכב שהוא תורם מעל 90% מההכנסה שלו לצדקה. אדם שבלי לומר את המילה מינימליזם אפילו פעם אחת מהווה באורח חייו דמות מופת מינימליסטית הראויה להערצה.

“יש לי גישה לחיים, וזה שהפכתי לנשיא לא אומר שאני צריך לשנות אותה”, מסביר את מעשיו. “אני מרוויח יותר ממה שאני צריך. גם אם זה לא מספיק לאחרים, די לי במשכורת של אשתי בשביל שנינו. אנחנו חוסכים מעט למקרה הצורך, אבל אני מעביר את כל היתרה לדברים שאני מרגיש כלפיהם מחוייב. זו לא הקרבה אלא מחוייבות”.

חוסה מוחיקה מגדיר עצמו פצפיסט, אלא שבגופו הוא נושא שישה צלקות של כדורים שנורה בזמן שהיה לוחם גרילה, דבר שגם הכניס אותו לבית הסוהר לשנים רבות, ומהם שנים בבידוד. הוא גם מגדיר עצמו כאתאיסט, אבל שמח להיפגש עם האפיפיור שראה בו שותף למסר ההומניסטי לעולם, בעיקר לאור זאת שהאפיפיור הנוכחי מנסה להחזיר את הנצרות לצניעות וענווה.

וודאי שהוא מקבל את הטענה שיש צורך בתרבות צריכה כדי לגרום למדינות להתפתח. אלא שהוא מסביר שיש הבדל בין צמיחה לבזבוז. ישנה מחוייבות באספקת מזון לכולם, בקורת גג ובחינוך, אבל אם כל אחד ישאף לחיות באורח חיים הדומה לאמריקאי ממוצע, כדור הארץ יצטרך לשכפל את עצמו שלוש פעמים כדי להיות מסוגל לתמוך בזה. אם נמשיך באותו קצב צריכה בזבזני רוב האנושות פשוט תישאר ללא כלום. כיצד ניתן להתלונן על ההתחממות הגלובאלית כאשר במקביל ממשיכים בצריכה ובניצול משאבים בזבזני.

כשהוא נשאל מה הסוד לחיי אושר הוא עונה בפשטות “להיות לפי האמונה שלך: לנהל שיחה עם האיש שבפנים, השותף שילווה אותך עד לקבר. תהיה עצמך ואל תנסה לכפות את אמות המידה שלך על אחרים”. 

כתיבת תגובה