מעגל מתנות

By | 04/09/2015

אם ישנו מוסד העומד בסתירה גמורה לניכור ולדורסנות שבבסיס הקפיטליזם זה מעגל המתנות. מי שלא מכיר את הנושא מומלץ שיקרא עליו במקומות שעוסקים בו בהרחבה.

תודעת המציאות שנכפתה על האדם המודרני נתונה תחת המשטר הכמית של הערך הפיננסי. פתאום ישנו דרך לבדוק האם המלפפון הוא יותר ארוך או יותר ירוק: כמה כסף מוכנים המגדלים להשקיע כדי להארוך אותו מול כמה הם מוכנים לשלים כדי לשפר את צבעו. הדבר נעשה בוטה וחסר אנושיות כאשר מתחילים למדוד את ערכם של חברויות ויחסים באמצעות מדדים פיננסיים.

מעגל המתנות, למרות שמו הפשטני, שובר בדיוק את התפיסה הזו. אם ברשותי שפע משאבים מסוג מסויים, הרי שמבחינתי ערכם נמוך ממשאבים החסרים, ללא קשר לערכם הפיננסי. לאומת זאת ישנו אחד שאולי עשיר במשאב אחר, אבל צריך מאד את הדבר שבו אני עשיר. כאן הערך הרגשי והצורך הפנימי הם שקובלים את ערכם של דברים. ובגלל שלא מדובר בסחר חליפין בה נותנים סחורה בתמורה לסחורה, אלא מדובר בנתינה לשם נתינה, והקבלה אם ישנה מגיע מכיוון אחר, גם ההשוואה בערכם של הסחורות נשמטת.

ניתן לציין במעגל מתנות את החיסכון בעצום במשאבים, בה לא כל אחד צריך לאגור מחסנים מלאים בציוד ‘למקרה ש..’, הרי מספיק שלאחד בקהילה תהיה מקדחה שתעבוד מעט יותר, מאשר שכל אחד יחזיק אחת בביתו וישתמש בה פעם בשנה. בתפיסה המינימליסטית אתה מחזיק את הדבר אותו אתה צריך, או הדבר שממנו אתה נהנה. אם דבר זה באמת ממלא אותך, תשמח ותחפש איך להשתמש באותו הכישרון או השפע כדי לייצר ולשתף.

מכאן מגיע הערך הבא והגדול ממנו, והוא לא מתנות פיזיות, אלא בנתינה באמצעות שיתוף יכולות וכשרונות. בתרבות הצריכה הקפיטליסטית והתחרותית, כל אחד מסתגר בביתו וממלא אותו בציוד, כדי למלא חלל או כדי להתחרות באחר. כך שהוא מנצל את אותו הציוד מעט אם בכלל. מעגל מתנות מאפשר יחיד בעל המקדחה לתת מתנה את הקדיחה עצמה. כלומר כשמשהו מספר שהוא צריך מקדחה בשביל לתלות מדף, במקום להשאיל את המקדחה, הוא יכול לבוא בעצמו כדי לקדוח. וכבעל ניסיון בתחום, בדרך כלל עושה עבודה טובה ויעילה יותר. האחד מתמחה בקידוחים מגיע לסייע למומחה המחשבים, הוא בתורו מתקן את המחשב של האחות שחובשת את הפצע שקרא לקודח מעבודה מעט פחות מוצלחת וכן הלאה.

אלא שהתועלת הבאה הנובעת מזה, היא העולה על הכל. כבר לא מדובר בהחלפת ציוד, אלא מדובר במפגע אישי, ביצירת קשרים. האחד מתמחה בקידוחים מגיע לפגוש ולהכיר את מומחה המחשבים. לא את הלקוח מולו הוא בא במשא ומתן, אלא פוגש את החבר אליו הגיע כדי רק כדי לתת. אותו מפתח מבקר בביתה של האחות וכן הלאה. במקום הבדידות והניכור של העולם המערבי, בא ישנו נפגש של בעלי אינטרס אישי, אנשים ושנים בעלי רקע שונה ועושר שונה נפגשים מתוך מטרה אחת בלבד – הרצון לתת.

ניתן לציין את הערך האקולוגי של מעגל מתנות בה מקדחה מעלה אבק בכל בית, מחליפה את מקומה בשכן הנהנה לקדוח ולסייע לכולם. ניתן לציין את הערך הכלכלי בו מודל הצרכנות האינסופית מחליף את מקומו לשיתוף והתמקדות בעיקר. ניתן לציין את היכולת למצוא מסגרת של אנשים חסרי אינטרס הנפגשים רק כדי לסייע ולתמוך אחד בשני. אבל צריך בעיקר לציין את מערכות הקשרים האנושיים הנוצרים ממפגשים אילו.

מעגלי מתנות מחזירים לרכוש את ערכו האמיתי, את הערך של שהוא נותן לאדם באופן ישיר ובאצעות יכולתו לסייע לאחר. הוא גם מסייע לאדם לברר לעצמו את רצונותיו האמיתיים בכך שהוא צריך לבטה את הצרכים שלו במילים בפני אחרים, להסביר מה ולמה, ובכך לעקר את הצרכנות הרגשית המניעה רבים מאיתנו. לצרוך מעט רכוש, לצרוך רק את העיקר ומעל לכל להחליף רכוש בקשרים אנושיים.

———————-

התמונה לקוחה ממעגל מתנות רחוק שמתרחש מעבר לים.

 

כתיבת תגובה