להשתחרר מהשיעבוד

By | 11/09/2015

יש דברים בסיסיים שברורים לכולם: עדיף  לקנות רק את מה שצרכים, עדיף לאכול במידה, עדיף שלא לשמור דברים מיותרים ועוד ועוד. הבעיה היא שהעקרונות הפשוטים הללו ברורים בתאוריה, אבל ברגע בו מתמודדים עם המורכבות של המציאות ובעיקר האופי האנושי הדברים נעשים מעורפלים: מה ההגדרה של דבר שאינו נצרך, האם הביס האחד הזה באמת הוא היותר מידי והתחושה שדווקא הפריט הבא שיזרק יהיה זה שיחסר.

במצב אידיאלי כל המאמר הזה היה מיותר, שכן כל אחד היה מכיר את עצמו ויודע בדיוק מה הגדרת הנצרך ומה מיותר. במצב אידיאלי כל אחד היה מחזיק את סט החפצים הנדרשים ונעזר במעגלים חברתים כדי להשלים את החברה ולהשתלם בעצמו. על רעיון שנועד לסייע בדיוק לזה כתבנו כשהצגנו את מעגל המתנות. אלא שאל מול האדם החפץ בבריאות ובחיי פשטות ישנה מערכת תרבותית דורסנית מלאת אינטרסים הדוחפת לנו מוצרים ללא הפסקה. תרבות המציגה בפנינו את החסר בתקווה לדחוף אותנו עמוק יותר למעגל הצרכנים: ביגוד חדש ועדכני, רכב ממודל מעודכן, בית בעל מספר מטרים נוספים או מטבח עם שיש שהגיע מעבר לים.

במציאות תקינה כל אחד היה מביט באותם בגדים אפנתיים וסוקר בראשו את ארון הבגדים לבחון האם יש צורך בפריט נוסף. אבל אל מול רעיון אידאי זה ישנו מכבש התרבות והצרכנות המשכנע אותנו שצרכים להיות מעודכנים, שצריך תמיד לבוש חדש ושאף פעם אין מספיק צירופים חדשים. בחברה שפויה היינו שואלים כלי עבודה מהשכנים לפני שהיינו רצים לרכוש. אלא שכיום בכל פעם בו אנחנו פותחים עיתון כל עמוד שני מציג בפנינו רשימת פריטים בהזדמנות חד פעמית שאילו רק היו ברשותינו היינו מסיימים להגשים את כל הרעיונות שלעולם לא ידיעו לפסים מעשיים.

הגרוע מכל היא תרבות ההשוואה, בה במקום לבחון את אורח החיים שלנו, אני משווים ללא הרף לאורח חיים של יחידים או לאורח חיים דמיוני שמוזן דרך אמצעי המדיה. תוכניות המציגות את בתיהם של עשירי העולם מוכרות לנו עוני, דמויות בסרטים המשתמשים במכשירים שלא ידענו על קיומם מפנימות בנו את תחושת העוני. במקום שנבדוק את עצמנו לראות האם חסר דבר מה, אנחנו צופים החוצה ורואים מה ניתן לדחוס.

אורח חיים מינימליסטי מציע מודל של פשטות בה אנו צרכים ללמוד להכיר את עצמנו ולראות האם ישנו דבר חסר בפנים במקום להחניק את האני תחת רכישת דברים שיש לאחרים. אורח חיים של פשטות נועד לגרום לאדם להכיר את עצמו ולהשלים את ועם עצמו, ובכך במקום להחניק את העני ולחיות מתוך רעב מתמיד, לחיות את העושר הפנימי מלווה בדיוק ברכוש הנדרש לשחרר את האדם מהשיעבוד.

—————————

הציור המעולה הזה הגיע מחולצה שעד כמה שהיא מביעה את מה שנכתב, רכישה שלה הינה סתירה של כל מה שנכתב 🙂

כתיבת תגובה