אחד עשר דברים הרגלים שבעצם מאמללים אותנו

By | 18/12/2015

אורח החיים המודרני נעשה יותר דחוס ואינטנסיבי, יותר מלא וצפוף, רווי רעשים והסחות דעת. אז העמוד הזה ריכז אחד עשר דברים שאנו טועים לחשוב שמשמחים אותנו, אבל בעצם רק מגבירים את האומללות ופוגעים באיכות החיים. כמובן שיש עוד רבים וגם לא בהכרח רמת הנזק לא בסדר בו הדברים נכתבים, אבל כדאי לתת את הדעת לרשימה זו ולהקיש ממנה הלאה. אז נכון, רוב הדברים כבר ידועים לכולם, ואפילו כאן עסקנו ברובם, אבל תמיד טוב לקבל תזכורת לאיפוס.

1. חפצים

ככול שברשותך יותר חפצים כך התודעה שלך שבוייה ביותר דאגות וטרדות הקשורות אליהם ולצורך לשמר את אותם החפצים. הבט סביבך: בארונות הבגדים, במדפי הספרים, בציוד האלקטרוני ובשולחן במשרד, כנראה שאתה יכול לוותר על 90% מהחפצים שגודשים אותם וההבדם היחידי שתרגיש הוא שפתאום יש לך מרחב פנוי.

בכול פעם בה אתה מרגיש שלחפץ מסויים אין מטרה ברורה – תוותר עליו. אפשר לתרום אותו, לתת לחבר, למכור ואפילו פשוט להניח לייד פח האשפה. די מהר תרגיש את החירות והרעננות שנובעת מהמרחבים שפתחים מחדש.

2. ריבוי משימות (Multitasking)

ככול שאתה מנסה להיותר יותר יעיל, ככול שאתה מנסה לעשות יותר דברים בו זמנית: שיחת טלפון בזמן שמבשלים וקוראים מתכון ממסך המחשב, ככול שאתה עושה יותר דברים בו זמנית כך אתה שם לב פחות למה שבפועל מתרחש סביבך. ריבוי משימות הוא הגורם המרכזי לפגיעה ביכולת הריכוז. עדיף לכבות את ההתראות של הטלפון בזמן שעושים משימה חשובה. תתרכז במשימה העומדת מולך ורק בה כשאתה מניח את כל האחרות בצד עד שהיא תסתיים.

תתעדף, תתמקד, ותפסיק לעשות מספר דברים במקביל. תהיה נוכח בדברים הניצבים מולך באותו הרגע.

3. טכנולוגיה

ואם כבר ציינו ריבוי משימות, אז צעצועים טכנולוגים הם גורמי הנזק הגדולים ביותר, זאת גם בלי לציין שבדרך כלל הסלולארי מהווה את גורם המתח הגדול ביותר. רובנו מתקשים להחזיק מעמד יותר מחמש עשרה דקות בלי להסיף מבט במסך.

נסה לכבות את כל הצגים לשעתיים במשך היום. אם אין ברירה וצריך לעבוד מול מסך המחשב, כבה את הטלפון בזמן שאתה שקוע במשימה חשובה. אם אתה ממש לא מסוגל להתנתק מהמסך, צא להליכה של חצי שעה, או גש לאכול ארוחת צהריים בחוץ במקום רווי אור יום. הטכנולוגיה המתקדמת אמורה לשפר את איכות החיים, לא לפגוע בהם. צמצום הבהיה מול המסך תפנה מקום בסדר היום ובעיקר בתודעה לחוויות אמיתיות ותשפיע על כל משך היום.

4. עבודה

לא, הכוונה היא לא לשבת בבית במקום לעבוד, הכוונה היא להיות יותר מודע.

אנחנו נוטים להכניס את כמות העבודה שניצבת בפנינו למסגרות זמן. אם נחשוב הפוך ונתכנן את העבודה כך שתסתיים עד לשעה מסויימת נהיה ממוקדים ויעילים בהרבה בניצול הזמן. כך גם נמצא יותר זמן לדברים אותם אנו מעוניינים לעשות ומהם אנו נהנים.

5. השוואות

הצורך להשוות הינו תכונה טבעית: אנו משווים את עצמנו לחברים, לשכנים ולבני המשפחה.

לא משנה עד כמה שהאחר נראה מוצלח או במצב דומה, צריך לזכור שכל אדם שונה, כל אחד מסוגל לפעול לפי היכולות והאופי שלו, ובעיקר לכל אחד יש את הצרות והטרדות שלו שלא תמיד נראים לצופה מבחוץ. תתמקד בעצמך, במטרות שלך ובמקומות בהם אתה מעוניין להשתפר. התמקדות בתוכניות ובמטרות יסייעו לך הרבה יותר להתקדם ויסירו מעליך את התסכול מהעיסוק האובססיבי באחר ובצורה בה הוא נראה כלפי בחוץ.

הדבר הטוב ביותר, ובכנראה היחידי שיסייע לך הוא אם תתמקד בעצמך ותהיה נאמן לעצמך.

6. עסקנות

אין ספק שהיכולת להתמקצע בכל דבר ולמצוא את הזול והיעיל ביותר מספק וחוסך, אבל רובנו משקיעים משאבים מופרזים בעסקנות בניסיון לחסוך כמה אגורות, או “לא לצאת פרייר”, תוך כדי שאנחנו מבזבזים משאבים חשובים בהרבה כמו מערכות יחסים או זמן איכות שקט. כשניצבת מולנו משימה, אנחנו נוטים להניח את המשפחה או הקהילה בתחתית סדר העדיפויות, למרות שברור לכולם שהם אמורים היו להיות בראשה.

תמצא את המקומות בהם אתה יכול להעזר באחרים, כך תפנה זמן לדברים חשובים כיותר. תתנדב אתה לסייע לאחרים במקומות בהם אתה יעיל, כך תפתח קשרים וקהילה. אל תתעדף בהתאם למה שנראה דחוף אלא תתעדף בהתאם למה שחשוב.

7. מדיה חברתית

כל המחקרים מראים: המדיה החברתית שורפת זמן, גוזלת אנרגיה ופוגעת בערך העצמי. תגביל את מספר הפעמים בהם אתה נכנס ומתעדכן. תצמצם את מספר החשבונות שאתה מנהל. תחליף את הקשר ברשתות בשיחת טלפון לבני משפחה או חברים, תשקיע ככול הניתן במפגשים אמיתיים פנים מול פנים.

8. רעש

במציאות שלנו כמעט שאין רגע של שקט. מוסיקה ורדיו ברכב, שיחות רקע בעבודה, טלוויזיה כרעש רקע בבית. אפילו במעליות ובתחנות ההמתנה אין מקום לשקט.

תמצא כמה דקות שקטות בכול יום. כנראה שבהתחלה תהיה הרגשת חוסר נוחות, אבל תגלה שמהר מאד אתה מתענג על זה. תופתע לגלות רעיונות חדשים, פתרונות ותובנות יכולות לצוץ מדקות ספורות של שקט. מספיק עשר דקות שקטות כדי ליצר תחושת רוגע ושלווה.

9. חדשות

הרדיו, הטלוויזיה, אתרי החדשות, תעשיה שלמה שכולה מנסה להשאיר אותך מרותק באמצעות מניפולציות רגשיות. בכול רגע מוכרים לך שערוריה חדשה ומבזק מסעיר, רובם יעלמו אחרי שבוע. כל סיפור מוצג בצורה מוקצנת וקורעת לב שאמורה לסחוט אותך רגשית. במקום להכיר את המציאות כפי שהיא, צרכני החדשות חיים מציאות של משברים ואסונות, חיים בתחושה של שחיתות אנסופית וחוסר אמון בסיסי. ואם לא די בזה, הסחתנות הרגשית כה עזה עד שמותש, אתה מתקשה להתרגש מהדברים שקורים סביבך.

תמצא מקור מידע שאתה נותן בו אמון ותתעדכן רק דרכו, גם אותו תצרוך רק במידה. את הזמן הפנוי תשקיע בפניה למקורות שמעודדים, משמחים ומשפרים את המוטיבציה ומצב הרוח. כך תהיה מודע לקורה סביבך ועדיין לא תהיה מושפע מהמניפולציות של התקשורת.

10. שיפוטיות

אחד מהתכונות ההרסניות ביותר היא לשקף שיפוטיות של אחרים על עצמנו. מצד שני, הנטיה לנפח את האגו באמצעות התנשאות על אחרים הרסנית באותה המידה ונוטה שלא להחזיק מעמד.

דווקא באמצעות ניסיון להעצים את הסובבים אותנו ואת אילו הזקוקים לכך אנו מחליפים את הכעס והעויינות באמפטיה וחמלה.

11. התחייבויות

כמה שזה מפתה לאמר “כן” לכולם, הנטיה להסכים להכל דווקה גורמת לך להיות לא מסוגל להתמודד עם אף לא אחד. נכון שגם התחייבות למשפחה ולעמצך דורש משאבים, אבל בניגוד להתחייבויות אחרות, הזמן עם המשפחה מעניק כוחות במקום לצרוך אותם.

תעשה פחות דברים, אבל שאותם הדברים יהיו אילו שמספקים אותך ומסבים לך אושר. תשאל את עצמך בה באמת חשוב, תציב מספר מצומצם של מטרות שאותם אתה באמת רוצה להשיג, ותרפה מהשאר.

תעשה פחות – תהיה יותר

One thought on “אחד עשר דברים הרגלים שבעצם מאמללים אותנו

כתיבת תגובה