גלוסולליה – דיבור בלשונות

By | 03/07/2013

glossolalia או “דיבור בלשונות” הוא מצב בו אדם משוחח בשפה שלא רק לא היתה מוכרת לו לפני שפתח בדיבור, אלא גם אינה מוכרת לו בזמן שהוא מדבר בה. כמו רוב החוויות הדתיות, לגלוסולליה ישנו עבר מתועד, שמתחיל ביוון ומגיע עד לימינו. ישנם פסוקים בברית החדשה המתארים את הדיבור בלשונות ויש המפרשים את הרוח החדשה שנחה על הנביאים כגלוסולליה. לרוב הגלוסולליה מתרחשת בארועים דתיים רבי משתתפים, בה המנחה פותח בנאום ארוך בשפה לא מוכרת, ואליו מצטרפים אנשים נוספים, איש איש בשפתו.

היחס לגלוסולליה אינו אחיד, ישנם קבוצות דתיות רבות הרואות בו מתת האל, ודרך להביע תפילה שמעבר למלים, כמו שביטא את הדברים אחד הכמרים האוונגליקנים: “אלוהים מבין את מה שאני באמת רוצה לומר”. מנגד יש הרואים במתת זו מתנה שהתקבלה משטן, כלומר אמצעי שהיה מבורך בימי קדם אלא שכיום אין להשתמש בו יותר.

כאשר בוחנים את עצם המילים היוצאות מפיו של האדם שהתברך במתת השפות נגילים למסקנה שהמילה “שפה” אינה מתאימה לתאר את המלל, מכיוון שלמרות שהצלילים נשמעים בעלי תבנית כלשהי, אין בהם מבנה או צירופים שניתן להכניס לתבנית בעלת משמעות. מסיבה זו ישנם רבים המתיחסים לדיבור בלשונות הגיבובי צלילים, או ג’יביריש ולא לשפה. אמנם ישנם הטוענים שבאפשרותם לתרגם את המסר אותו אומר הדובר ולפרש אותו. אלא שכנראה שבאפשרותם לפרש את המלל באותה צורה בה ניתן לפרש כל ארוע אקראי כגון מבנה העננים או שאריות הקפה.

חיזוק לטענה שאין מדובר בשפה אלא בגיבוב הברות חסרות משמעות התקבל ממחקר שבחן את גלי המוח של הדוברים גלוסולליה. המחקר הראה שבניגוד לזמן בו האדם דובר שפה מוכרת, ובה ניתן לראות פעילות מוחית באיזורים האחראיים על חשיבה לוגית בקשה ושליטה, בזמן שהדובר עוסק בגלוסולליה, חלקים אילו נעשים רדומים ובעצם האדם אינו חושב, אלא מאבד שליטה.

לאור זאת נראה שהגלוסולליה הינה אמצעי נוסף להיכנס לטרנס ולחוות חוויה דתית מעבר לגבולות המודעות, ואכן יש המתארים את התחושה בזמן דיבור בשפות כאילו חוו ארוע חוץ גופי, ויש שלא זוכרים דבר. בצפיה בסרט המופיע למטה נראת הגלוסולליה כטרנס קבוצתי שמזכיר יותר ריקודים עממיים של שבטי ם אפריקאים מאשר פולחן דתי כפי שמשתקף מהקתדרלות מלאות ביראת שמים.

התמונה נלקחה מתכנית של ABC בנושא glossolalia ננמצאת כאן

כתיבת תגובה