ההבחנה… יכולה לבוא על ביטויה המחודד אם נבדוק את שתי האפשרויות לקביעת הניגוד למונח קדושה. ההפך מקדושה יכול להיות במידה שווה, חטא וטומאה מצד אחד או חול מצד שני. שני ‘הפכים’ אלה מייצגים תפיסות מנוגדות של מושג הקדושה. קדושה שהיא ההפך מחול היא דבר שונה לחלוטין מקדושה שהיא ההפך מטומאה.
תפיסה המכירה רק הניגוד שבין קדושה לטומאה היא תפיסה טוטלית של המציאות: הכול מצוי בין שני הקטבים של קדושה טומאה, וכל נמצא הוא שלב בסולם אדיר-מימדים זה, ואין דבר מחוצה לו. הדרישה הדתית מקיפה את כללות חייו של האדם, ואף התחומים ה’נטרליים’ כביכול מוצאים את מקומם רק מכוח ההיתר הדתי. מותר לאדם לעסוק במסחר ובמלאכת כדי פרנסתו, ועיסוק זה, שנועד לאפשר לו להקדיש את יתר חייו לעבודת אלוהים ולגדל את משפחתו לתורה ולמצות, מתקדש מכוח כיוונו לשם שמים. אין בנמצא תחום שמלכתחילה איננו כפוף לאיסור ולהיתר הדתיים…
תפיסה הקדושה המאפיינת את הנצרות היא זו שבה היפוכה של קדושה הוא החולין, החולין הליגיטימי המוכר והמקובל כחלק מן המציאות אף על פי שאיננו חלק מתחום הקדושה, ואין הוא בחינת טומאה הוא חטא….
יוסף דן, על הקדושה, פרק ראשון