שצריך האדם לברר השראה שכינה בכל דבר
השפת אמת כדרכו מסביר שמרחב הפעולה של האדם הוא ברצון בלבד, כלומר במודעות שבכל רגע ובכל דבר. ולכן ישנו הציווי ״יקחו לי תרומה… שצריך האדם לתת מכל דבר חלק להשי״ת״
״כי לדברים גשמיים אין להם רצון, וכל דבר צריך להיות לו רצון… ומזה הוכחה כי דברים… תלויים בהאדם שיש לו רצון… והוא השראת השכינה בכל דבר…״.
שפת אמת, תרומה, תרל״ג ד״ה ברש״י
וכן מסביר אח״כ שככול שהאדם מברר לעצמו את הגילוי האלוהי בכל רגע, כלומר מודע לבחירה החופשית שמתגלה בכל רגע דרך הבירור והמודעות, הוא מדייק את עצמו יותר ויותר עד שבאופן תאורטי יכול להגיע לשלמות.
כי כל מעשה האדם לברר בחינת השראת השכינה שיש בכל מעשה.. ועל ידי זה יכול האדם אח״כ לעשות יותר ומברר כח השראת שכינה יותר. ועושה יותר עד אין שיעור. וזה שאמרו ושכנתי בתוכם.. וכן תעשו אח״כ בכל השלמות
שפת אמת, תרומה, תרל״ד ד״ה ושכנתי