עשרת העקרונות לאורח חיים מינימליסטי

By | 17/03/2015

דן אריקסון מעיד על עצמו שכמו כל אדם ממוצע, התחתן, הקים בית, והתחיל לחיות את חייו כמו כולם ולצבור רכוש. היה זה מסע לאורך ארצות הברית שגרם לו לעשות את השינוי ולהבין שחיים פשוטים זה עניין של בחירה, והוא החליט לשנות את אורח חייו ולאמץ אורח חיים מינימליסטי.

“אם אתה חי כמו אדם ממוצע, כנראה שאתה אוסף סביבך הרבה יותר ממה שאתה באמת צריך. אני בכוונת תחילה מנסה להשאיר את החיים שלי פשוטים. ביליתי שנים ללא רכב, גרתי בנגררים ובדירות חדר לאורך שנים ובמהלך הזמן למדתי מספר עקרונות מינימליסטים. למדתי שאורח חיים מינימליסטי הוא יותר חכם, זה חוסך זמן, כסף ואנרגיה. הבעיה המרכזית היא שזה לא תמיד קל, ובקלות עלולים למצוא את עצמנו תחת מכבש תרבות הצריכה. התקשורת והחברה תטיף ללא הפסקה שאתה צריך לרכוש ולאסוף דברים שאין לך באמת צורך בהם, ובסוף אתה עלול למצוא את עצמך מאמין להם.”

דן אריקסון החליט יותר שלא להאמין להם, והנה עשרת הדיברות שפיתח כדי לחיות לפי עקרונות המינימליזם:

1. אל תאגור חפצים: כמו כל אחד גם לו היו מספר אוספים, ספריה עם ספרים אהובים ומדפי תקליטים. כיום במקום להחזיק ספריות הוא מוכר, מחליף ואפילו מחלק. איסוף חפצים מיותרים הוא בסך הכל משקל עודף שמכביד וצורך אנרגיה.

2. כלי תחבורה אחד בלבד: אין כל הגיון בהחזקת כלי תחבורה שאינו בשימוש, ודאי לא מנועי הדורש תחזוקה ועלויות. והאידיאל הוא כמובן לחזור לנסיעה הזולה והבריאה באופניים.

3. אמץ תחביבים פשוטים: יש תחביבים יקרים: סקי, רכבי 4*4 וליטוש יהלומים. תחביבים שגוזלים הרבה כסף, זמן ומשאבים. מצד שני כתיבה, ציור, צילום ופשוט להנות ממשחק עם הילדים הם תחביבים קטנים ונעימים שלא משאירים אותך מרוקן.

4. אל תחזיק מיקרוגל: באופן עקרוני יש להחזיק מספר מועט של כלי מטבח, ובטח שלא מיקרוגל. אין צורך בשורה של כלים עוצמתיים שנועדו להקל על פעולות פשוטות ובעצם דוחסים את המטבח. בישול טרי, בדיוק בכמויות הנדרשות, תוך כדי שאתה בא במגע ישיר עם הרכיבי השונים הרבה יותר בריא, מהנה וחסכני.

5. אל תתמכר לטכנולוגיה: טלוויזיה, טלפון, טלפון נייד, מחשב, נגן וטאבלט אחד ליתר ביטחון. כמות המכשירים המקיפים אותנו רק כדי שלא יפסק הרעש. תגביל את כמות הרעשים שאתה מכניס לביתך, מחשב יכול לספק את רוב הצרכים, וטלפון טוב מדי רק גוזל מודעות ואנרגיות מהסביבה.

6. תחשוב פעם נוספת לפני רכישה: כמו רוב שני האדם, אנחנו צורכים לפי רצונות וגחמות. רוכשים דברים רק בגלל שהם בהנחה או נראים “מגניבים”. רוב המוצרים הינם באיכות ירודה או נועדו לספק דחף רגעי. בסוף הבית מתמלא בציוד מקולקל או שסתם מעלה אבק. אז עדיף לחשוב פעמיים לפני כל רכישה, האם זה משהו שאתה באמת צריך? האם אתה חושב שיוכל בעוד כמה שנים להעביר לילדים?

7. איכות על חשבון מחיר: להיות מינימליסטי לא אומר להיות קמצן ולקנות זול, להפך, עדיך לקנות פעם אחת מוצר טוב ולהישאר איתו שנים מאשר לרכוש שוב ושוב מוצרים גרועים. מוצר איכותי משתלם מבחינה פיננסית, מבחינה אקולוגית וגם מקטין את הזמן שאנחנו עסוקים במודעות על רכישה.

8. תחשוב קטן: בית קטן, רכב קטן, ריהוט מינימלי, מספר קטן של כלי נגינה, מעט מוצרי אלקטרוניקה. בניגוד לקלישאה שגדול יותר הוא טוב יותר, דווקא קטן עדיף.

9. תייצר במקום לצרוך: להיות צרכן זו קללה. אתה במודעות צרכנית ובמעגל צריכה. כאשר אתה יצרן, אתה מחפש כיצד לצמצם עלויות, כיצד לייעל תהליכים ולחסוך משאבים. כשאתה כותב כל מה שאתה צריך הוא מקלדת, וכשאתה עסוק בכתיבה אתה שקוע ביצירה ולא בצריכה.

10. תעדיף אנשים על פני חפצים: יחסי אנוש צרכים להיות בראש סדר העדיפויות, הרבה מעל רכוש חומרי. תשקיע זמן במשפחה וחברים, תדבר, תפגוש ותלמד מאחרים. העדיפת אנשים על חפצים יוצרת שמחה ואושר שנשאר לזמן ממושך. כך אתה גם לומד ומסגל לעצמך מודעות נוכחת במקום ובזמן בו אתה עם אחרים.

אז בתקווה שעשרת העקרונות לחיים מינימליסטים יסיעו לך בתהליך השיבה פנימה. אל תהיה קשה עם עצמך עם אתה מתקשה לשמוע על עקרונות אילו בצורה מלאה. העיקר הוא להיות מודע לדברים ולשאוף אליהם, גם אם זולגים מידי פעם לצריכת דברים מיותרים, מספיק הידיעה והמודעות כדי להימנה מלטבוע בחזרה ברכוש ולהישאר ממוקד בכאן ובעכשיו. קל להישאב חזרה אל תוך הנורמות הציבוריות, ולכן עשרת העקרונות הם תזכורת תמידית לשאיפה ולכיוון המובל לחיים מינימליסטיים, מסייעים להגיע לחיים פשוטים צנועים ושלווים.

המעוניינים ללמוד עוד מוזמנים לקרוא את המקור על פיו עובד המאמר, או מאמר לבקש את הספר המלא.

\

כתיבת תגובה