The Anti-Bucket List – לוותר על רשימת המשאלות

By | 30/03/2015

Bucket List הוא אחד מהביטויים המוכרים שאי אפשר לתרגם לעברית, אבל אם נעזוב את הפרט המבלבל הזה נישאר עם השאלה של Leo Babauta: האם אי פעם הכנת לעצמך רשימת משאלות? Leo Babauta מעיד בבלוג “הרגלי הזן” שהוא נהנה לקרוא רשימות משאלות של אחרים וגם להכין רשימות שכאילו לעצמו.

אבל האם אי פעם נתנו את הדעת מה התהליך שמתרחש בראשינו בזמן שאנו מכינים רשימה שכזו? דבר ראשון ישנו העומס שנוסף מעבר לגודש הקיים במציאות המודרנית. כאילו שלא די בגודש של רשימת המטלות איתה אנו מתמודדים מידי יום. ואז אם הרשימה לא מספיק מרשימה אתה מרגיש רע אם זה שהחיים שלך לא מספיק מאתגרים ושאין לך שאיפות גבוהות. מצד שני אם הרשימה אכן מסערה אז רוב הסיכויים שסתם מלאת אותה בדברים חסרי משמעות שרק נשמעים רבי רושם או שמקבלים תשומת לב מוגזמת מצד החברה.

אם נודה על האמת, רוב הדברים שאנו מציינים ברשימה שכזו הם רעיונות שספגנו מאנשים אחרים, בלי שבאמת תהיה להם כל שייכות אמיתית לכותב. אנחנו רושמים דברים כגון “ללמוד שפה זרה” או “לעשות קפיצת באנג’י” או אפילו “לחזות בשקיעה על חוף הים”, רעיונות שכל אחד מהם אולי מצויין וראוי כשלעצמו, אבל בעצם מסתירים את הדברים אותם אנו לא רושמים, דברים כגון: “לעשות שינוי בחיים”, “למצוא עבודה בעלת משמעות” או אפילו “ללמוד להנות ממשחק עם הילדים”.

למה להעמיס על עצמינו חלומות ויעדים חסרי משמעות אם הם לא באמת יעד נכסף. אם רוב הסיכויים שיעד שלא יושג לעולם, למה בכלל לנופף בהם אל מול העיניים? הרי החיים עצמם הם לא רשימת יעדים וגם לא תחרות במספר המטלות והחוויות שאוגרים.

בדרך כלל הדברים בעלי המשמעות נמצאים מולנו, בדיוק במקום בו אנחנו נמצאים, בדיוק ברגע זה. כדי להשיג דבר בעל משמעות לא צריך ללכת למקום אחר או לעשות מעשה יוצא מהכלל. הקסם הגדול ביותר נמצא סביבנו בכל רגע נתון. במקום להכין רשימה שתאפיל על ההווה, כל מה שדרוש הוא תשומת לב מועטה להווה בשביל לראות את היופי והמשמעות של כל רגע נתון. כמו שנוסח באחד מעקרונות המינימליזם – תעשה מעט אבל תעשה אותו מכל הלב.

אז מעבר לרשימה קצרה של יעדים שנועדה למקד את החיים, במקום להכין רשימת משאלות עדיף לרוקן את הבית והדעת מאותם דברים שרק שואבים את האנרגיה ולהנות מחיי פשטות שלווים בה התהליך הינו חלק מכל יעד, כך שכל רגע בעל משמעות בדרך ליעד שבעצמו אמיתי ובעל משמעות.

—–

התמונה שבאה מכאן באה ללמד שאם רשימת המשאלות שלך נראת כמו אוסף של דברים שנאספו במקרה מהרחוב, כנראה שהגיע הזמן להפוך את ה-Bucket List לפח אשפה.

 

 

כתיבת תגובה