בין יהדות לבודהיזם : סקירה

By | 30/03/2021

פוסט שני ודי משעמם מסדרת פוסטים של ״בין יהדות לבודהיזם״.

מכיוון שהנחת היסוד היא שכבר היו שכתבו על היחס בין בודהיזם ליהדות, הנה סיכום קצר של מה שחיפוש ברשת העלה. לא הבאתי את שפע המאמרים שדנים בהגדרת זהויות, שכן אני עוסק בקונפליקטים פנימיים ולא בגדרים. וגם לא הבאתי מספרו של הרב טאץ, כי לצערי הוא עדיין לא הגיע לידי.

שו״תים

באופן די צפוי, השו״תים הניבו תשובה חד משמעית:

לנו יש את תורת ד’ יתברך ואנו לא זקוקים לשום סגולות ממקורות נוכריים אסורים ומזיקים לנפש ולגוף הישראלים

הרב זלמן מלמד

הרב זלמן מלמד ענה על השאלה ״בודהיזם ויהדות הייתכן?״*: ״בכל עבודה זרה אפשר למצוא נקודות שכאילו דומות ליהדות. אך איסור תורה מפורש לא להשתמש בכל דבר שקשור לעבודת אלילים. ולכן ח”ו (חס וחלילה) לשים פסל או להדליק נרות לריח טוב אפילו לנוי בלבד. ולא כל דבר אחר השייך לעבודת אלילים…״. כלומר מתוך ראיית הבודהיזם כדת ועבודה זרה, בלי התיחסות לכך שאולי מדובר בחוכמה בגויים.

אם יהודי מקבל חיות משורש שלא שייך לו, זה מזיק לנשמה שלו ופוגע בה

הרב ארז משה דורון

הרב ארז משה דורון ענה על השאלה ״האים זה בסדר להיות בדוהיזת ויהודי ?״* בתשובה ״…ליהודי אין צורך בתורות ודתות אחרות. כל מה שהוא מחפש נמצא בתורה… יש לנו נשמה יהודית והשורש הרוחני שלנו הוא תורת משה. אם יהודי מקבל חיות משורש שלא שייך לו, זה מזיק לנשמה שלו ופוגע בה.״. ובתשובתו, הוא כלל לא מתיחס לבודהיזם, אלא שולל כל ניסיון לימוד מתרבות זרה.

בודהיזם בישראל

כתב העת של ״בודהיזם בישראל״ הקדיש את גיליון ספטמבר-אוקטובר 2013 לנושא ״בודהיזם ויהדות״ * והביא מספר מאמרים שפורסמו במקומות שונים, גם אם הקשה שלהם ליהדות קלוש. לכן לצערי הרב, מעבר לכותרת נראה שהוא לא ממש נוגע בנושא היחס בין בודהיזם ליהדות מעבר לקושי האישי בהגדרת הזהות.

המאמר הראשון של סטיבן פולדר ״האם אלוהים קיים או האם הקיום הוא אלוהים?״ בכלל לא עוסק בנושא אלא רק משתמש ביהדות כפתיח לדברים שהוא רצה לכתוב.

המושגים הבודהיסטים שלמדנו היו כאלה שחולצו מההקשר הדתי שלהם והפכו מבחינתי לתורות בסיסיות בנוגע לטבעה של התודעה

הרב ג’ף רות’

המאמר השני של תומר פרסיקו הוא ראיון עם הרב ג’ף רות’ תחת הכותרת ״להוסיף מים חמים״*. בראיון הוא מתאר את התועלת שיכול יהודי דתי לקבל משימוש במדיטציות ודרכי הבנת התודעה מהבודהיזם. כלומר הוא לא מתמודד עם הקונפליקטים, אלא לומד את החוכמה שבגויים. בסוף המאמר מביא סיכום של הדיון ההלכתי בנוגע למדיטציה ביהדות, בלי החילוק ההכרחי בין סוגי התרגולות השונות.

המאמר השלישי ״הרהורים על היות יהודי ובודהיסט״ של דניאל סטמבלר מדבר רק על חיפוש זהות האישית, ומזכיר באופן לקוני כמה קונפליקטים טריוואליים. לכן מרגיז שהאתר ״מהות החיים״ משתמש בקישור למאמר כ״בשורה״ תחת הכותרת ״בין יהדות ובודהיזם – דומות יותר משחשבנו?״א וטוען ״ששתי האסכולות הרוחניות יכולות לדור בכפיפה אחת״, דבר שדניאל כלל לא דן בו.

לאחר מכן מופיע מאמר הרביעי של אביגיל גרץ שמראש מבהירה שהיא מגיעה מרקע ״קונסרבטיבי, היינו פלורליסטי״ כלומר עצם ההגדרה העצמית שלה שוללת את התפיסה היהודית. אבל בניגוד לאחרים דווקא היא זו היא כותבת בכנות על הפער ש״הניסיון לגשר עליו הוא ניסיון נואש הקשור בקושי לוותר על זהותנו המולדת״.

המאמר האחרון הוא רק פרשנות אישית של ספר יונה מאדם ללא ידע ביהדות ולכן כלל לא רלוונטי.

מאמרים שונים נוספים

שרה יוכבד ריגלר פרסמה באתר אש תורה מאמר תחת הכותרת ״קונפליקטים של יהודי בודהיסט״* את ספרו של הרב טאץ, אבל חתמה בסיכום הפשטני ״ביסודו של דבר, כל יהודי בודהיסט הנאמן לבודהיזם, חייב להתחבר ליהדות שלו, מתוך הסיבה הפשוטה, שהבודהיזם מאמין בחוק הקרמה.״ שמרדד את כל העומק שישנו בספרו של הרב טאץ.

דווקא ההתבוננות בתרגול הבודהיסטי מאפשרת לנו להחיות מחדש את התרגול של הפרקטיקה הרוחנית העברית ולהבין באופן האותנטי והעמוק ביותר את הכוונות הנסתרות של תורת הסוד שלנו

אסף פטריק

נראה שהכתבה ״תחת כנפי הדהרמה״* נועדה כפרסום לפסטיבל פסח של ג׳ו-בו. לכן מרשים שאסף פטריק כותב בפשטות: בודהיזם ויהדות הן אכן מסורות שונות ולמרות שיש ביניהן הרבה נקודות דמיון כך רבות גם נקודות השוני. באופן שטחי נראה לפעמים ש”הכל אותו הדבר”, אך ככל שמעמיקים לומדים גם שהדרכים הרוחניות השונות בעולם מלמדות דברים שונים או אפילו סותרים. בהעמקה נוספת לומדים שוב על נקודות דמיון עמוקות, למרות השוני ועדיין יש הבדלים וכך הלאה״, ומנגד הוא כתב את הציטוט למעלה שראוי לדיון בפני עצמו בגלל האמת והסכנה שתמונה בו.

הרב טאץ “מכתבים לבודהיסט יהודי”

ההבדל… נעוץ בטענה של הבודהיזם (כמו בכל שיטות המדיטציה), שהמודט יכול לחוות את המציאות המוחלטת באופן ישיר.

הכתבה היחידה שנראה שבאמת מתמודדת עם הנושא ״קונפליקטים של יהודי בודהיסט״* היא מעין סיכום של ספרו של הרב טאץ, ספר שהזמנת ועדיין לא הגיע. כך שמעבר לרושם הראשונה המרשים, עדיין לא אוכל להתייחס.

סיכום

נראה שיש עוד מה לכתוב 🙂

כתיבת תגובה